joi, 24 mai 2007

Un nou episod "reactii ale cititorilor"



In postul de fata selectam din nou niste reactii foarte interesante ale cititorilor nostri si speram ca ele vor fi punct de start in noi dezbateri/discutii. Orice noi comentarii/sugestii sunt binevenite!

"csabi", 10 aprilie 2007

Zilele astea, in SUA unul dintre cei mai vechi si respectati moderatori radio, Don Imus este pus la zid, pentru ca in gluma i-a numit pe jucatoarele de baschet - majoritatea negre - de la Rutgers University "nappy-headed hos". Activistii si asociatiile civile de aparare a drepturilor negrilor din SUA cer concedierea lui imediata, au pichetat sediul televiziunii care ii arata programul, etc... Saracul individ si-a cerut scuze de mii de ori, s-a dus la emisiunile de radio a unor activisti si-a cerut scuze si acolo, a accentuat ca totul a fost in gluma nu a fost un discurs venit din ura, ca el este a persoana buna care a spus un lucru stupid si acelasi argumentatie ca si a taximetrisului: el are multi prieteni negrii... Totul degeaba, a fost suspendat 2 saptamani de catre compania media la care lucreaza si tot i se cere concedierea lui.

Intorcand pagina la Romania, este surprinzator de vazut cat de mult este permis in discursul public, fara ca nimeni sa protesteze macar. Aberatiile lui Vadim in parlament, sketchurile Vacanta Mare in care Janos este trimis in Ungaria daca vrea scoli maghiare, trezesc rasete si aplauze, nu indignare. Daca si in Parlament, teoretic forul reprezentativ al societatii, un asemenea discurs solicita aplauze de la jumatatea parlamentarilor, atunci nu e de mirare ca asemenea idei, o asemenea exprimare se raspandesc si par acceptabile pentru majoritatea societatii. Nu trebuie doar sa ne uitam la taximetristul lui Kolozsvari, la statuia lui Baba-Novac, la majoritatea postarilor la orice topic de forum, sau orice articol de ziar care are ca subiect maghiarii din Romania. Nu am pretentia ca institutiile statului, in special Parlamentul, sa fie moralistii natiunii si sa ne zica ce e permis si ce nu e permis de spus, dar as avea pretentia macar sa respecte limitele decentei ,bunului-simt si sa isi ridice vocea cand acestea sunt depasite. Da, stiu, si pe mine ma pufneste rasul, parlamentul a dezamagit in probleme mult mai importante....

Si ceea ce se intampla in SUA mi se pare putin exagerat si cred ca incet devine o amenintare pentru libertatea de expresie. Insa nu pot sa nu respect seriozitatea cu care sunt privite si tratate unele exprimari, unele prejudecati, unele idei negative, pentru ca s-a recunoscut importanta lor. Ceea ce vreau sa spun este ca unele cuvinte, idei sunt mai nocive ca armele, batele, lagarele de concentrare, camerele de gazare si de multe ori cuvintele reprezinta drumul spre ele. Cum comunistii numeau, condamnau si executau arbitrar pe oricine "dusmani ai poporului", "elemente sociale periculoase", nazistii dezumanizau evreii inainte de a-i extermina, numindu-i o rasa inferiorioara, parazitii societatii etc...

Desigur, Romania de azi este departe de cele doua regimuri totalitare, insa usurinta cu care se arunca vorbe, sunt exprimate idei ca: locul ungurilor este in Ungaria, ca ei ar fi cumva un element strain, dusmanos pentru majoritate, ca toata etnia lor ar fi vinovata de executia unui erou roman, este cum se zice "a pretty good start"...

[comentariul de mai sus corespunde acestui post]


"anonim", Cluj, 11 aprilie 2007

Stereotipurile - si mecanismele care stau la baza lor - pot explica in mare masura deficientele/devierile "relatiilor interumane" (nu neaparat "interetnice", deoarece mecanismul e acelasi).

Nu vreau sa plictisesc cu teorii sociologice, asa ca voi fi concret si personal (si, sper, mai elocvent):

M-am nascut in Cluj/Kolozsvar/Klausenburg. Prin clasa a 11-a aveam deja vag conturate urmatoarele stereotipuri (ar dura prea mult sa explic cum s-au format... oricum tarziu am reusit sa inteleg):

a) moldovenii sunt puturosi, lenesi si afemeiati;
b) oltenii sunt agitati, hoti si smecheri;
c) bucurestenii sunt prosti si aroganti;
d) soferii din judetul Alba habar n-au sa conduca;
e) ungurii sunt [nu vreau sa arunc paie pe foc... e usor de intuit ce cuvinte lipsesc aici];
f) evreii fura de la toti si conduc lumea;g) tiganii sunt nespalati, hoti si cersetori
etc.

Inainte sa explic cum s-au modificat aceste stereotipuri de-a lungul timpului si de ce (mai ales "de ce"!), trebuie sa spun doua vorbe celor care nu au o pregatire specifica in sociologie. Stereotipurile NU sunt ceva rau, sau nu sunt eminamente ceva rau. Toti avem stereotipuri, toti luam decizii pe baza stereotipurilor, toti suntem la randul nostru subiecte ale stereotipurilor. Stereotipurile sunt o forma de "aproximare" (am ales cuvantul pt ca este sugestiv, nu pt ca este stiintific) a rezultatului sinergiei dintre informatiile pe care le avem si experientele personale vis-a-vis de un anume subiect.

Si acum revin:
a) stereotipul s-a nuantat: am cunoscut moldoveni, am trait alaturi de moldoveni, am citit opere ale unor moldoveni celebri, am ascultat muzica moldoveneasca. Am inteles felul lor particular si sublim de a fi si de a trai. Am ajuns sa-i iubesc pentru ceea ce sunt!
b) stereotipul a disparut: am cunoscut olteni, am ascultat muzica olteneasca, am citit despre viata si istoria dura a oamenilor din zona Olteniei. Nu numai ca am inteles felul lor de a fi, dar am inteles si de ce sunt asa cum sunt. Am ajuns sa-i iubesc pentru ceea ce sunt! (PS: Sotia mea este din Oltenia) (PPS: Am cunoscut olteni mai calmi si mai corecti decat multi ardeleni)
c) Stereotipul a disparut: am stat 4 ani in Bucuresti. Recunosc ca nu mi-a fost usor, dar am inteles ca date fiind conditiile sociale, demografice, istorice, economice, etnografice ale bucurestenilor, ei nu au cum sa fie altfel decat sunt. Deci am apreciat adaptabilitatea si am ajuns sa-i iubesc pentru ceea ce sunt!
d) stereotipul ramane in picioare! :-) As adauga pe locul doi pe cei din Bihor
e) despre maghiari e cel mai greu. Stiu ca abia acum am ajuns "on topic" dar acum mi-e cel mai greu. N-am fost prm-ist niciodata, dar am aderat (cu argumente, always cu argumente) la un anumit curent/trend nu neaparat anti-maghiar, dar cel putin pro-dacist (daca pot sa-i spun asa). Si credeam sincer in el. Cred si acum ca identitatea culturala a romanilor tine de anumite repere care sunt incredibil de ignorate chiar de romani. Recunosc ca mi-a luat mult sa cunosc, sa inteleg si sa-mi asum (da, ati citit bine "sa-mi asum") cultura fascinanta a maghiarilor. Am inceput cu limba (inca nu o stapanesc foarte bine dar fac eforturi), apoi am citit poezii de Ady Endre si Petofi Sandor, apoi am citit despre istoria nomada a maghiarilor. In paralel traiam experiente directe cu maghiari (agricultori, mecanici auto, politicieni, amante etc.). Rezultatul final (drumul a fost prea lung pt a fi povestit aici) este ca am ajuns sa iubesc ceea ce inseamna "maghiar".

Legat de religie, scenariul e similar. Nu mai am timp sa detaliez

Voi reveni cu alt post (daca voi considera necesar).

[comentariul de mai sus corespunde acestui post]


"alice", 1 mai 2007

pentru tihi & dan anghel


nu am afirmat vreodata ca maghiarii ar fi emigranti in romania (initial ma gandisem sa schimb textul comentariului referitor la "imigranti" ca sa nu existe dubii in privinta asta, insa am zis ca textul ar iesi prea lung). sincer, nici nu imi pasa cine a fost primul aici, oul sau gaina, pentru ca asta nu rezolva, ci din contra, creeaza noi probleme. important este ca toata lumea sa isi descopere si accepte diferentele si asemanarile in clipa de fata, nu sa se sicaneze reciproc cu compendii prafuite de istorie ca sa obtina diferite avantaje.

turcii imigranti in germania nu trebuie convinsi de utilitatea invatarii limbii germane. ei isi dau seama ca pur si simplu nu pot supravietui acolo fara sa cunoasca limba oficiala, decat daca minimalizeaza orice contact cu nemtii. exista desigur comunitati turcesti in germania, dar cred ca ele ar trebui mai degraba privite ca refugii, decat ca loc deschis spre afirmare. deci, pentru ei nu s-a inventat o denumire "ca sa ii duca cu zaharelul" ci o metoda ca sa le rezolve intr-un fel problemele de integrare intr-o cultura predominant germana.

situatia maghiarilor din romania mi se pare din acest punct de vedere destul de diferita. cunosc destule persoane din haghita si covasna care nu stiu sa vorbeasca romaneste si nici nu s-au simtit atrase sa invete aceasta limba(sau nu li s-a parut util, in cele din urma). ei se simteau suficient de bine integrati in spatiul lor. desigur, cine vrea sa iasa dintr-un spatiu cu o singura cultura predominanta trebuie sa cunoasca si limba/cultura cealalta. aici ar fi de observat urmatorul lucru: este mult mai greu sa intalnesti in cluj un vorbitor exclusiv de maghiara, decat in covasna. asta din cauza conlocuirii celor 2 etnii. cred ca limba romana ar trebui predata de aceea altfel celor din covasna/harghita, care au un contact mult mai redus cu ea, si altfel celor din cluj, etc. zonele multiculturale.

acum, ajungem in sfarsit la intrebarea lui tihi: ce inseamna predare limbii maghiare ca a doua limba materna. in primul rand, obiectivele invatarii la romana ca a 2a limba materna (o sa ii zic R2 pe scurt) nu sunt la fel de ambitioase ca cele pentru romana ca limba materna. dar sunt oricum mult mai sus decat cele pentru romana ca limba straina. de ex., la rom. ca lb. straina intr-o ora inveti sa numeri de la 1 la 10 si inca te poticnesti. la R2 te invata mai mult cum sa comunici, poti primi mici/mijlocii texte de citit inca de la inceput... nu se merge in ritmul de melc imbuibat cu gramatica de la invatarea limbilor straine. o alta metoda ar fi de ex. scrisul liber, in care nu se iau in calcul greselile de gramatica, ci elevul trebuie sa se exprime cat mai coerent in scris. dada, exista si ore de conversatie. (cred ca ar fi bine oricum sa se organizeze ore facultative de conversatie in afara orelor oficiale de curs.) se organizeaza de asemenea (cum bine ai zis, dan) mai multe excursii-experiment unde elevii iau contact direct cu cultura pe care se antreneaza sa o inteleaga. si eu am facut multa vreme confuzia limba materna=limba a doua materna, pentru ca intr-adevar nu exista o delimitare clara. din pacate la noi nici macar la uni. (la limbi straine) nu am vazut sa se vorbeasca despre metoda R2.

sper ca de data asta am fost mai "politically correct" :))

[comentariul de mai sus corespunde acestui post]